Constructie arhitecturala fabuloasa, gradinile suspendate din Babilon constituie una dintre cele sapte minuni ale lumii antice (alaturi de Piramida lui Keops, Mausoleul din Flalicamas, Statuia lui Zeus din Olimpia, Templul Artemisei din Efes, Farul din Alexandria si Colosul din Rodos) care nu inceteaza sa uimeasca generatiile nici in timpul actual al calatoriilor in cosmos si al unei tehnologii orgolioase, pe care geniul uman a realizat-o in mii de ani de atunci.
Din aceasta perspectiva, intereseaza mai putin daca extraordinarul edificiu a fost ridicat in timpul marelui rege Nabucudonosor al doilea, ca sa aminteasca favoritei sale, de peisajul natal, sau legendarei Semiranide, care, la randul sau, reuneste calitati ale mai multor regine asiriene si babiloniene, ori felul cum a fost asociat edificiul inaltat de unul unul cu numele celuilalt ori altele, conteaza magia constructiei nemuritoare prin originalitatea si dimensiunile ei.
Numele solicita din plin imaginatia. Sensul cuvantului "suspendate" gasindu-se nu in "atarnate", ci in "sustinute", "asezate" pe coloane si arcade, o terasare la inaltime. Aceasta gradina, de forma patrata, avea latura de 492 de metri; trepte dadeau acces teraselor succesive, asezate unele peste altele astfel incat, in ansamblu, formau imaginea unui amfiteatru. Aceste terase erau sustinute de coloane, care, ridicandu-se gradat din distanta in distanta, suportau toata greutatea plantatiilor.
Pe aceste terase se gasea o masa de pamant vegetal suficienta pentru ca cei mai mari arbori sa prinda radacini. Acest sol artificial era plin de arbori de toate speciile, in stare de a fermeca privirea prin marimea si frumusetea lor. Coloanele se ridicau treptat lasand sa patrunda lumina printre spatiile dintre ele, si dadeau acces apartamentelor regale, numeroase si diferit decorate.
Una singura dintre aceste coloane era goala de la varf pana la baza; ea continea masini hidraulice care pompau din fluviu o mare cantitate de apa fara ca nimeni sa vada ceva din exterior. Diodor din Sicilia spunea ca universul vegetal al acestui spatiu privilegiat este in limitele firescului, al naturalului confirmat de consemnarile martorilor, ceea ce mareste impresia acestui miracol arhitectural. Utilizarea expresiei Gradinile suspendate ale Semiramidei se face in contextul unei raportari Ia o realizare care sfideaza fantezia, in domeniul artei de a construi.
No comments:
Post a Comment